Počítačová grafika je z technického hľadiska obor informatiky, ktorý využíva počítače na syntetické vytváranie umelých obrazov (tzv. rendering), na úpravu zobraziteľných a priestorových informácií nasnímaných z reálneho sveta - napríklad digitálna fotografia, skenovanie 2D, 3D. Z hľadiska umenia ide o samostatnú kategóriu grafiky.
Počítačovú grafiku teda možno rozdeliť na dva spôsoby podania grafickej informácie, a to: 2D grafika a 3D grafika.
2D grafika:
Existujú dva druhy 2D grafiky:
-
rastrová grafika- nazývaná aj bitmapová grafika. Táto grafika je tvorená pomocou jednotlivých bodov (pixelov) usporiadaných v pomyslenej mriežke. Každý z pixelov má presne určenú polohu v mriežke, farbu.. a iné parametre. Rozmer každého obrázka je pre počítač počet pixelov na šírku x počet pixelov na výšku. Farba býva udávaná pomocou farebného režimu a DPI (určuje množstvo rozlíšitelých farieb v grafike).
-
vektorová grafika- je tvorená pomocou základných geometrických tvarov, ako bod, úsečka (vektor), priamka... Táto grafika mapuje čiary na neviditeľnej mriežke a uchováva ich ako sústavu inštrukcií. Tie potom určujú tvar, veľkosť či pozíciu...
3D grafika:
3D grafika je príbuzná vektorovej 2D grafike. Tiež pracuje so súradnicami bodov a informáciami o úsečkách, krivkách a plochách, ale dáta sú uložené v trojrozmernom koordinačnom systéme. Rôznymi technikami sa dajú v 3D grafike vytvoriť veľmi realisticky vyzerajúce obrázky vďaka verné simuláciu svetelných a optických javov ako sú tieň, odraz svetla, lom svetla alebo kaustika. Pokročilé vývojové nástroje umožňujú aj realistické animácie vrátane pohybov odevu, vlasov, vodnej hladiny a simulácia fyzikálnych javov ako je gravitácia a odrazy.
Grafiku všeobecne (teda je jedno či počítačová či ako výtvarné umenie) možno rozdeliť aj na:
-
voľná - nemí priamy účel
-
úžitková - viazaná na nejakú praktickú úlohu (plagát, ilustrácia knihy..)